מטפלות לקשישים

משפחות רבות מוצאות את עצמן מחפשות מטפלות לקשישים או אחות פרטית , כי הם זקוקים לעזרה עבור יקיריהן. בעשורים האחרונים זוהי הדרך הכמעט יחידה לטפל בקשיש או מבוגר לא עצמאיים וזקוקים לעזרה, וגם למי שעבר אירוע מוחי, ניתוח או מי שזקוק לשיקום, השגחה ועוד.

שלא כבעבר שקשישים היו חלק מהקהילה וגרו אצל ילדיהם, העידן המודרני מזמן להם מציאות חדשה לגמרי. ילדיהם זוגם ברוב המקרים עובדים ואינם יכולים להתפנות לטפל בקשיש ולכן הם ישכרו עבורו מטפלת.

ויש גם בני משפחה עריריים אשר אין להם משפחה בה הם יכולים להיעזר ומי שאמור לטפל בהם זו מטפלת הנשכרת עבורם או במידת הצורך תלוי במצבו של הקשיש אחות פרטית.

תפקידן של מטפלות לקשישים

תפקידן של מטפלות לקשישים משתנה מקשיש לקשיש לפי הבעיות הבריאותיות והמנטליות שלו, אבל כולן ללא יוצא מן הכלל חייבות לטפל בניקיון הבית, לבשל עבורו את מה שמות רלו לאכול. לעזור לו לאכול. לדאוג להיגיינה שלו, לרחוץ אותו ולהלביש אותו. מטלות מאתגרות יש לציין.

בנוסף היא אמורה להקפיד לתת לו את התרופות אותן הוא נוטל. ללוות אותו לטיפולים רפואיים או בדיקות אם הוא צריך. ללכת אתו לדואר או לבנק, וגם להוציא אותו החוצה לעתים בכיסא גלגלים כדי שישאף אוויר.

תפקידה של המטפלת הוא תובעני וקשה, ומשום כך חשוב לבחור מטפלת רק באמצעות חברה המחזיקה מטפלות ישראליות אמינות ומסורות.

שחיקת סחוסים, סכרת, אוסטופורוזיס- מחייבים מטפלת בבית !

רוב הקשישים סובלים החל מגיל מסוים מבעיות או מחלות שהגוף מייצר אם בשל זקנה ואם בשל מחלות קודמות, גנטיקה ועוד. כמעט מחציתם יסבלו מבעיות של שחיקת סחוסים במפרקים הנגרמים בשל משקל גוף חריג וגם נובעים מגנטיקה. הם עלולים לסבול מבעיות בכל הפרקים כמו ידיים, רגליים, ברכיים, עמוד שדרה ועוד שעלולים לגרום לבעיות של שיווי משקל וחלילה לנפילות. הטיפול בזה עשוי להיות פעילות גופנית מומלצת בפיקוח וגם תרופות שיקלו עליהם את הכאב כדי שיוכלו להיות ניידים ולזה אחראית המטפלת. היא זו שצריכה לדאוג לכך שהקשיש מקבל את כל התרופות והוויטמינים שנותנים לו.

בנוסף אחת הבעיות האופייניות לגיל המבוגר הן בעיות של בריחת סידן- אוסטופורוזיס וכן בעיות לב. מעל רבע מהנשים ושליש מהגברים סובלים מסוג כלשהו של מחלת לב וגם מחלת סוכרת וכולסטרול גבוה. לחץ דם גבוה וחלילה נטייה לפתח מחלות קשות.

לכל המחלות והתופעות הללו יש בדיקות אבחון, תרופות, טיפולים ולזה אחראיות מטפלות לקשישים. תפקידן הוא לשפר ולהטיב את מצבו של הקשיש בעצם ההשגחה עליו, ההתמדה במתן התרופות. הכנת מזון בריא המותאם לבעיות שלו ועוד.

קשישים מעדיפים מטפלות ישראליות

יש בארץ מטפלות לקשישים המגיעות לכאן ממדינות שונות. המנטליות שלהן אחרת, השפה שלהן אחרת והרבה פעמים המטופלים שלהם מרגישים אבודים בחברתן. הם לא מצליחים לתקשר אתם. הם לא מבינים את השפה שלהם, הן לא יודעות עברית וכך נוצר קשר בתקשורת שגורם לקשישים למתחים וסטרס בהיותם חרדים שמא לא יקבלו את הטיפול הנכון בשל אי היכולת שלהם לייצר תקשורת עם המטפלת ובצדק. תקשורת טובה בין קשיש ומטפלת, זהו התנאי הראשון אשר עשוי לגרום לקשישים להרגיש טוב. להרגיש שהם בידיים טובות ושדואגים להם.

קשישים מרגישים הרבה יותר נוח ובבית, עם מטפלות ישראליות ולא מטפלות זרות. רובם כמובן יודעים עברית ומצליחים לבטא את עצמם, את רצונותיהם ואת בקשותיהם המתמלאות במהירות בשל ידיעה השפה. זהו פרמטר חשוב מאוד שאותו משפחות הקשישים צריכים לקחת בחשבון ולהבין- שכל קשיש ולא משנה מה מצבו חייב להרגיש בטוח ליד המטפלת, להצליח להסביר לה איפה כואב לו ומה הוא רוצה ומאידך לקבל מיד את הטיפול והתשובה לכך.

מטפלות לקשישים הלוקים באלצהיימר ודמנציה

אפשר לומר כי המחלות אשר הקשישים הלוקים בהן חייבים מטפלות לקשישים הצמודות אליהן, הן מחלות האלצהיימר והדמנציה שכל כך אופייניות לתקופה הזו.

מדובר על מחלות בהן מתנוונים תאי הזיכרון במוח והקשישים בהדרגה מאבדים את יכולת הזיכרון שלהם עד כדי כך שהם מגיעים למצב שהם לא מזהים את בני המשפחה הקרובים אליהם: בעל, אישה, ילדים ועוד.

תפקידה של המטפלת הוא לנסות לעורר את הקשיש לשיחה, להשמיע לו מוזיקה ולגרום לו להיות כמה שיותר ערני כדי לשמור על הקוגניטיביות שלו. זו איננה יכולה לעצור את התפתחות המחלה, אבל היא יכולה לעכב אותה.